Pilot onderwijsprogramma Kapot Sterk afgerond (Jeugdjournaal en EenVandaag)

Deze week is de pilot van onderwijsprogramma Kapot Sterk afgerond. Met het programma willen gemeente, politie en Openbaar Ministerie (OM) de jonge jeugd een begin maken met het bouwen aan weerbaarheid tegen de invloed van drugscriminaliteit. Leerlingen van groep 7 en 8 van de Ariënsschool en de Maaspleinschool uit Utrecht hebben meegedaan aan de pilot. Stadion Galgenwaard was het decor voor deze laatste les, waarin dromen en ambities van de leerlingen centraal stonden.

 

Enthousiasme bij leerlingen
Zowel kinderen als docenten waren enthousiast tijdens de lessen. De deelnemende kinderen lijken zich al bewust te zijn van dingen die ‘niet oké’ zijn in hun wijk. Dat blijkt uit de voorbeelden die zij geven over situaties die mogelijk niet veilig zijn. Een leerling: “Bijvoorbeeld als de buurman niet thuis is en een onbekende bezorger vraagt of wij een pakketje willen aannemen. Ja, omdat je niet weet wat er in het pakketje zit. Misschien wel drugs ofzo. Dan twijfel ik.. Als ik het dan aanneem dan hebben wij het in huis!”


Luister hier het radiofragment van NPO EenVandaag terug (27:15 - 35:53).

Over Kapot Sterk
In de lessen kwam aan bod wat de consequenties van een criminele loopbaan zijn, hoe kinderen groepsdruk kunnen weerstaan en hoe ze subtiele ronselpraktijken kunnen herkennen. Maar ook waar de kinderen zelf van dromen en wat ervoor nodig is om die dromen waar te maken. De lessen werden gegeven door ‘hoofdrolspelers’, mensen die ervaring hebben met verschillende kanten van drugscriminaliteit. Onder meer een officier van justitie, wijkagent, jongerenwerkers, HALT-medewerkers en positieve rolmodellen uit de wijk gaven de kinderen de gelegenheid kennis te maken. De lessen werden aangevuld met discussieopdrachten waarin ruimte was voor verdieping, door het spelen van de escaperoom ‘Foute Centen’ en rollenspellen.

Het lesprogramma Kapot Sterk wordt nu geëvalueerd door onderzoekers van Regioprogramma ‘Straatwaarde(n)’ van RIEC Midden-Nederland. Op basis daarvan wordt gekeken hoe het lesprogramma kan worden voortgezet.