Echt-Nep campagne tijdens de Cybersecuritymaand
De afgelopen 12 maanden heeft volgens het Alert Online onderzoek (2024) 55% van de Nederlanders te maken gehad met (een poging tot) phishing. 30% is benaderd voor Whatsappfraude. Het aantal Nederlanders dat voor Whatsappfraude is benaderd is zelfs met 5% gestegen. Met de campagne “Echt/Nep” maken we vanuit Bureau RVS (namens gemeenten) mensen bewust van online oplichting om bij hen het bewustzijn te vergroten wanneer en hoe ze kunnen worden ‘genept’.
Ouderen vaak doelwit
Ouderen zijn echt niet de enigen die slachtoffer zijn van hulpvraagfraude of phishing. Het overkomt echt iedereen. Toch hebben veel oplichters het op ouderen gemunt, en zijn uit op hun spaargeld en persoonlijke gegevens. Volgens het CBS zijn in 2023 11% van alle ouderen al eens opgelicht op internet. Van hen wist 20% niet wat ze moesten doen nadat zij waren bedrogen. En maar liefst 28% van de gedupeerden vond zelfs dat het zijn/haar eigen schuld was. Deze schaamte kan heftig zijn voor het slachtoffer. Terwijl deze schaamte zeker niet nodig is. Elk jaar zijn er tienduizenden meldingen van online fraude. Ze zijn dus zeker niet de enige! Bovendien gaan oplichters erg geraffineerd te werk. Het is echt moeilijk om door hun verhalen heen te prikken.
In gesprek met senioren over veilig internetgebruik
Om onze partners bij te staan bij het digitaal weerbaar maken van senioren, is de interactieve film Echt of Nep ontwikkeld. Heel Midden-Nederland gaat aan de slag met deze campagne. Met de interactieve film kunnen gemeenten, ouderenwerk, politie, bibliotheken, welzijnsorganisaties, etc. tijdens een bijeenkomst het gesprek met senioren aangaan over veilig internetgebruik en de risico’s in de digitale wereld. Daarnaast willen we schaamte wegnemen wanneer ze wel worden opgelicht: ze zijn niet de enige! Oplichters gaan geraffineerd te werk en maken gebruik van psychologische beïnvloedingstechnieken. Én voor het geval dat ze wel worden opgelicht, willen we het belang onderstrepen van het doen van aangifte!