
Campagnes | 21 feb. 2025
Onder de lak: herken uitbuiting in nagelsalonsRecent inspecteerde de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) meerdere vestigingen van een nagelstudio. Hier troffen zij vijf medewerkers met de Vietnamese nationaliteit aan die illegaal aan het werk waren. Naast overtredingen van de Wet arbeid vreemdelingen zijn er ook overtredingen van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag geconstateerd door contante betalingen en het niet registreren van personeel in de administratie. De beautybranche, waaronder nagelstudio’s, is kwetsbaar voor mensenhandel. Daarom lanceerden wij afgelopen jaar de campagne ‘onder de lak’.

Campagnes | 17 dec. 2024
Landelijke (media) campagne ‘Houd misdaad uit je buurt’ gaat in januari van startOp initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie is in de afgelopen maanden een publiekscampagne ontwikkeld, met het doel om meer urgentie en betrokkenheid vanuit de burger bij de aanpak van ondermijnende criminaliteit te stimuleren en handelingsperspectief te bieden. De insteek is om op landelijk niveau een ‘koepelcampagne’ in te richten, in dezelfde trant als bijvoorbeeld Nix 18, Van A naar Beter of Eén tegen eenzaamheid. Communicatie-initiatieven van landelijke, regionale en lokale partners kunnen hierop vervolgens aanhaken. Uitgangspunt daarbij is dat mensen zich meer aangesproken voelen als het hun eigen buurt of directe omgeving betreft. Zo versterken de communicatie-initiatieven op verschillende niveaus elkaar. Voorwaarde voor een succesvolle campagne is dus wel dat voldoende partners hierop aansluiten en de koepelcampagne onder de aandacht brengen.

Campagnes | 22 nov. 2024
Politie start nepwebshop om bewustzijn over online fraude te vergrotenElk jaar ontvangt de politie duizenden meldingen van online oplichting via nepwebshops. Wat doet de politie Nederland hiertegen? En hoe kun je voorkomen zelf slachtoffer te worden? De video van het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) van de politie bevat cijfers en tips om nep websites te ontdekken. Gemeenten mogen de video (in dit nieuwsartikel) gebruiken op hun eigen kanalen. Daarnaast heeft het LMIO een nepwebshop opgezet onder de naam ‘pakjedealsnu.nl’. Deze site moet mensen bewustmaken van de risico’s van aankoopfraude en nepwebshops.

Campagnes | 22 nov. 2024
Folder ‘Hulp bij online fraude’ nu beschikbaarSlachtoffers weten niet altijd direct de partij te vinden die hen het beste kan ondersteunen. Dat kan ertoe leiden dat ze niet de hulp krijgen die ze graag willen of nodig hebben. Om ervoor te zorgen dat medewerkers van meldpunten slachtoffers van online fraude beter kunnen ondersteunen, is vanuit de integrale aanpak online fraude een set vuistregels geformuleerd. Je vindt de folder in dit nieuwsartikel.

Campagnes | 27 sep. 2024
Hoe ga jij aan de slag met cybersecuritymaand oktober?De hele maand oktober staat in het teken van cybersecurity, een uitgelezen kans om extra aandacht te besteden aan online veiligheid en cyberveilig gedrag. Welke actie ga jij deze maand in jouw gemeente ondernemen? Of je nu een evenement organiseert of kiest voor gerichte communicatie-uitingen, elke actie telt! Wij kunnen je daarbij helpen.

Campagnes | 27 sep. 2024
Politie ontwikkelt signalenkaart vakantieparken en digitale criminaliteitVakantieparken zijn over het algemeen plekken waar mensen recreatief verblijven. Helaas gebruiken criminelen vakantieparken ook, maar dan voor hun criminele activiteiten. In de wereld van ondermijning is dit al langer een bekend fenomeen. Maar ook op het gebied van digitale criminaliteit wordt er gebruik gemaakt van vakantieparken.

Campagnes | 15 feb. 2024
Nieuwe overheidscampagne ‘Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig’ van startOp safer internet day 2024 is een nieuwe rijksoverheidscampagne van start gegaan met als thema Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig. De campagne richt zich op het belang van online dubbele beveiliging, ook wel two factor authentication genoemd (2fa) en bevat onder andere een toolkit die gemeenten (en private partijen) in kunnen zetten om inwoners weerbaarder te maken.

Campagnes | 20 dec. 2023
Werf jij al Burgernetdeelnemers? Volg het voorbeeld van (o.a.) UtrechtNa de landelijke campagne in september is in meerdere gemeenten extra campagne gevoerd, waaronder bijvoorbeeld een de gemeente De Bilt. En ook gemeente Utrecht pakt uit! Deze maand startte een langdurige campagne om Burgernetdeelnemers te werven. En niet alleen bij het publiek, ook alle medewerkers worden op verschillende manieren op gewezen om hun steentje bij te dragen aan een veiliger Utrecht. Want hoe meer mensen er meedoen, hoe sneller een persoon (of voertuig) gevonden kan worden.

Campagnes | 20 nov. 2023
Campagnematerialen ‘Laat je niet interneppen’ beschikbaarAl enkele malen hebben we de meerjarige overheidscampagne ‘Laat je niet interneppen’ aangekondigd. Het ministerie van Justitie en Veiligheid en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties hebben deze gezamenlijk ontwikkeld. De ministeries zetten de campagne o.a. uit via sociale media advertenties. Om een groter bereik te creëren, worden ook gemeenten gevraagd de campagne uit te zetten in hun regio. De bijbehorende toolkit met campagnematerialen is nu beschikbaar voor gebruik.

Campagnes | 24 okt. 2023
Geslaagde Burgernetoefening NieuwegeinBurgernet is meer dan alleen een app die oproept naar vermiste personen uit te kijken. Dat wist jij als professional natuurlijk al. Een geslaagde oefening op 5 oktober in Nieuwegein bevestigde nogmaals het nut van de app, ook als het bijvoorbeeld gaat om een inbraak. Bewoners van twee wijken in Nieuwegein werden die dag via Burgernet opgeroepen uit te kijken naar een ‘boef’ in hun wijk. De persoon die de melding deed die leidde tot arrestatie van de ‘boef’ kreeg na afloop een leuke prijs uitgereikt. Een mooi samenspel tussen alerte Burgernetdeelnemers, gemeentelijke handhavers, de politieheli, basisteam Lekpoort en centralisten op de meldkamer.

Campagnes | 24 okt. 2023
Rijksoverheid start meerjarige campagne ‘Laat je niet interneppen’‘Laat je niet interneppen’ is de nieuwe campagne van de Rijksoverheid om Nederlanders bewust te maken van online criminaliteit. Een veelgebruikte manier van criminelen is om mensen online te misleiden. Door in te spelen op persoonlijke situaties en zich voor te doen als iemand anders krijgen criminelen het voor elkaar om mensen op het verkeerde been te zetten. De campagne ‘Laat je niet interneppen’ is gericht op herkennen en voorkomen van online criminaliteit.

Campagnes | 18 jul. 2023
Registreer je nu voor het congres - Samen digitaal veilig: Gemeenten aan de slag!Op donderdag 28 september organiseert het programma Digitale Veiligheid van de VNG het congres Samen digitaal veilig: Gemeenten aan de slag! Deze dag vindt plaats in Amersfoort en is speciaal bestemd voor lokale bestuurders, ambtenaren, raadsleden en landelijke partners van de VNG.

Campagnes | 17 mrt. 2023
Grip krijgen op digitale ontwrichting? Ga aan de slag met het interactieve oefenpakket!Om gemeenten te helpen zich voor te bereiden op een digitale crisis hebben de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT) een cyberoefenpakket ontwikkeld. Regelmatig oefenen is niet alleen wenselijk, maar bij de toenemende digitale dreiging ook noodzakelijk. Want wie doet wat in het geval van een crisis?

Campagnes | 23 nov. 2022
Mobiele escaperoom drugs draagt bij aan vergroten bewustwording en meldingsbereidheidEen flyer met tips om criminaliteit tegen te gaan kan effectief zijn. Maar steeds vaker blijkt dat beleving ook belangrijk is. Zo heeft in oktober de mobiele escaperoom drugslab verschillende gemeenten in Oost-Utrecht bezocht. En organiseerden we een bijeenkomst in het buitengebied. Of zet eens een animatie in om de bewustwording te stimuleren. In deze nieuwsbrief vind je animaties over verschillende ondermijningsthema’s. Tot slot aandacht voor een kennissessie informatiegestuurde aanpak voor OOV-ers.