Werf jij al Burgernetdeelnemers? Volg het voorbeeld van (o.a.) Utrecht
Na de landelijke campagne in september is in meerdere gemeenten extra campagne gevoerd, waaronder bijvoorbeeld een de gemeente De Bilt. En ook gemeente Utrecht pakt uit! Deze maand startte een langdurige campagne om Burgernetdeelnemers te werven. En niet alleen bij het publiek, ook alle medewerkers worden op verschillende manieren op gewezen om hun steentje bij te dragen aan een veiliger Utrecht. Want hoe meer mensen er meedoen, hoe sneller een persoon (of voertuig) gevonden kan worden.
“Mijn man is 93 en heeft helaas beginnende dementie. Op een nazomermiddag was ik even in de tuin gaan zitten om van het zonnetje te genieten, terwijl mijn man in de woonkamer bleef. Toen ik weer binnenkwam, was hij in geen velden of wegen te bekennen.
In paniek heb ik de politie gebeld, die een Burgernetactie heeft opgestart. Al snel kwamen er meerdere telefoontjes, en zeven minuten na het Burgernetalert was mijn man weer gevonden!”
Dit is één van de recente voorbeelden in Midden-Nederland die nut en noodzaak van Burgernet nog maar weer eens aantonen. Met Burgernet kunnen politie en gemeenten écht samenwerken met het publiek. Het kan gaan om een tijdkritische actie, zoals een verdachte die op de vlucht is of bij een vermissing zoals hierboven. En ook om een onderzoek naderhand, zoals in IJsselstein laatst het geval was na een serie autokraken (digitaal buurtonderzoek).
Zet bestaande campagnematerialen in in jouw gemeente
Wil jij ook aan de slag om Burgernet in jouw basisteam of gemeente extra te promoten?
Dat kán en het mooie is: het materiaal en het voorbeeld van de gemeente Utrecht is digitaal beschikbaar in de apothekerskast (na inlog).
Heb je andere vragen of wil je meer informatie? Mail dan Ruben Visscher, projectleider Burgernet Midden-Nederland.