Landelijke (media) campagne ‘Houd misdaad uit je buurt’ gaat in januari van start

Landelijke (media) campagne ‘Houd misdaad uit je buurt’ gaat in januari van start

Op initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie is in de afgelopen maanden een publiekscampagne ontwikkeld, met het doel om meer urgentie en betrokkenheid vanuit de burger bij de aanpak van ondermijnende criminaliteit te stimuleren en handelingsperspectief te bieden. De insteek is om op landelijk niveau een ‘koepelcampagne’ in te richten, in dezelfde trant als bijvoorbeeld Nix 18, Van A naar Beter of Eén tegen eenzaamheid. Communicatie-initiatieven van landelijke, regionale en lokale partners kunnen hierop vervolgens aanhaken. Uitgangspunt daarbij is dat mensen zich meer aangesproken voelen als het hun eigen buurt of directe omgeving betreft. Zo versterken de communicatie-initiatieven op verschillende niveaus elkaar. Voorwaarde voor een succesvolle campagne is dus wel dat voldoende partners hierop aansluiten en de koepelcampagne onder de aandacht brengen. 

Het is dus belangrijk dat de campagne met brede betrokkenheid van partners, en zeker van gemeenten, wordt vormgegeven. Daarom zijn de partners in de aanpak in een communicatiewerkgroep actief betrokken bij de totstandkoming van de koepelcampagne. Hierin zijn onder meer de gemeenten Utrecht, Tilburg, Rotterdam, Amsterdam en de VNG vertegenwoordigd. Ook zal minister van Weel de campagne en het belang van betrokkenheid van partners deze maand onder de aandacht brengen van het Strategisch Beraad Ondermijning.  

Achtergrond
Onderzoek toont aan dat mensen zich onvoldoende bewust zijn van de risico’s van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. Dit heeft effect op het draagvlak voor de aanpak en maatregelen. Bovendien zijn veel mensen terughoudend om actie te ondernemen en/of misstanden te melden, tenzij het de veiligheid in hun directie omgeving raakt. Urgentiebesef is noodzakelijk voor voldoende draagvlak voor de aanpak van en maatregelen tegen georganiseerde, ondermijnende criminaliteit.  

Daarom is een campagne in voorbereiding om mensen te betrekken bij de aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. Aanleiding is onder meer de roep van partners in de aanpak (burgemeesters, politiechefs, OM, Ministerie JenV etc.) om meer betrokkenheid van burgers bij de problematiek en aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. De publiekscommunicatie is gericht op het vergroten van het urgentiebesef, het herkennen van signalen van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit en mensen mobiliseren om actie te ondernemen, zoals melden, aanspreken etc.  

Houd misdaad uit je buurt
Het gaat om een meerjarige koepelcampagne onder het label ‘Houd misdaad uit je buurt’, met als (eerste campagne) oproep ‘Vreemd of verdacht’. Doel is mensen aan het denken te zetten over zaken die ze in hun buurt zien en ze te motiveren om signalen te herkennen en actie te ondernemen. Hiertoe worden concrete en uiteenlopende handelingsperspectieven genoemd. Is het vreemd? Of verdacht? Het initiatief komt van de Politie en JenV, maar de campagne wordt uitdrukkelijk een gezamenlijke inspanning van alle partners in de aanpak.   Strategie en concepten getest In juni zijn de campagnestrategie en concepten getest onder een representatieve groep Nederlanders. Mensen staan open voor de boodschap, herkennen de problematiek, voelen zich medeverantwoordelijk voor het signaleren van misdaad en accepteren dat ze daarop worden aangesproken. De campagne brengt de boodschap effectief over, verhoogt het gevoel van urgentie, motiveert mensen tot actie en benadrukt de rol die ze zelf kunnen spelen in het aanpakken van ondermijnende criminaliteit.  
 
Campagnemiddelen en toolkit beschikbaar vanaf begin januari
De landelijke campagne gaat op 13 januari van start en bestaat uit een scala aan middelen om zoveel mogelijk Nederlanders te bereiken. Het gaat om TV-spots, online video’s, social video’s en posts, PR, search, online banners en een campagnewebsite. Voor de partners wordt een toolkit ter beschikking gesteld zodat zij eenvoudig kunnen participeren in de campagne. In de werkgroep Communicatie GOC is geïnventariseerd welke tools organisaties nodig hebben om met eigen campagnes aan te kunnen sluiten bij de koepelcampagne ‘Houd misdaad uit je buurt’. Dit kan simpelweg door in eigen campagnes en andere communicatieacties de link te leggen met www.houdmisdaaduitjebuurt.nl. Maar er kan ook gebruik worden gemaakt van visuals of er kunnen deel- of themacampagnes worden ontwikkeld als onderdeel van de koepelcampagne. Andere opties zijn om de campagne via de eigen communicatiekanalen onder de aandacht te brengen. 

De toolkit is vanaf 13 januari beschikbaar op www.houdmisdaaduitjebuurt.nl. In de week van 6 januari wordt de toolkit onder embargo beschikbaar gesteld. Indien voor drukwerk eerder een drukbestand nodig is, in verband met doorlooptijd van drukwerk, horen we dat graag voor 20 december 11.00 uur. Dan kunnen we kijken wat mogelijk is om al eerder iets aan te leveren. Mail hiervoor je verzoek naar communicatie@riec-mn.nl.