Succesvol cyberevent ‘Digitaal veilig ondernemen’ maakt ondernemers bewust van risico’s

Succesvol cyberevent ‘Digitaal veilig ondernemen’ maakt ondernemers bewust van risico’s

Dinsdag 28 maart vond het grote cyberevent: ‘Digitaal veilig ondernemen’ plaats in stadion Galgenwaard in Utrecht. Maar liefst 180 deelnemers kwamen af op het door de gemeente Utrecht, de Rabobank en het Platform Veilig Ondernemen Midden-Nederland georganiseerde én geslaagde event. Kees van der Spek trapte de avond af met een praktijkvoorbeeld van cybercriminaliteit waarin hij een verdachte van CEO-fraude opspoorde.


Avond vol tips, voorbeelden en ervaringsverhalen
Wethouder economische zaken van de gemeente Utrecht, Suzanne Schilderman, heette namens de gemeente alle deelnemers welkom bij het event en benadrukte het belang van cybersecurity. Monique Jacobs, directeur van de Coöperatieve Rabobank, lichtte wat cijfers toe die er niet om liegen. Zo is 1 op de 8000 ondernemers slachtoffer van brand, 1 op de 850 ondernemers slachtoffer van inbraak en maar liefst 1 op de 5 ondernemers is slachtoffer van cybercriminaliteit.

Gerard en Cor, twee ondernemers die zijn getroffen door cybercriminaliteit, deelden in een rondetafelgesprek hun verhaal met het publiek en met Henrique van Huisstede van het cybercrimeteam van de politie Midden-Nederland en Rik Bulthuis, verzekeringsadviseur van de Rabobank. In een boeiend interview met Kees van der Spek werd de heren gevraagd naar hun ervaringen met cybercriminaliteit. Hieruit bleek overduidelijk dat iedereen uit verschillende branches slachtoffer kan worden; Cor had namelijk een detacheringsbureau en Gerard een autoverhuurbedrijf. Overigens bleek ook Henrique van de politie slachtoffer te zijn geworden.


Waardevolle tips om cybercriminaliteit te voorkomen
Na dit boeiende gesprek nam Maria Genova de deelnemers mee in het brein van een cybercrimineel. In haar interactieve presentatie kwam ze met actuele voorbeelden en praktische tips om slachtofferschap te voorkomen. Haar belangrijkste tips zijn:

  • Een sterk wachtwoord of wachtzin heeft een minimale lengte van 12 tekens;
  • Zorg voor offline back-ups en zorg dat je weet hoe je hier toegang toe kan krijgen;
  • Beveilig je accounts met multi-factor authentication (mfa);
  • Maak een incident responsplan je vastlegt hoe je als bedrijf reageert op een cyberincident. Incident response plan | Digital Trust Center (Min. van EZK);
  • Maak een inventarisatie van belangrijke data en wie daar toegang tot heeft.Maak een patchbeleid waarin je vastlegt wie verantwoordelijk is voor updates;

Jacotien Visser van de gemeente Utrecht stond stil bij het Cybernetwerk Utrecht, een platform dat de gemeente Utrecht heeft opgericht voor haar ondernemers. Het doel van het platform is om ondernemers met elkaar te verbinden in de strijd tegen cybercriminaliteit.

Meer informatie over cybersecurity of wat je als ondernemer kan doen om veilig digitaal te ondernemen kan je vinden op de website van het Digital Trust Center.