G4 en Breda pleiten bij Kamercommissie voor juiste instrumenten poortwachters tegen ondermijning

G4 en Breda pleiten bij Kamercommissie voor juiste instrumenten poortwachters tegen ondermijning

De gemeente Utrecht vraagt samen met Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Breda bij het commissiedebat Criminaliteitsbestrijding, ondermijning en georganiseerde criminaliteit dat 6 februari plaatsvond aandacht voor het gemak waarmee criminelen ondernemingen oprichten en de ondermijnende effecten die daar lokaal van worden ervaren. 

Malafide ondernemingen worden gebruikt als dekmantel voor criminele activiteiten, om drugsgeld wit te wassen, om valse dienstverbanden op te zetten en voor handel in verdovende middelen. Gemeenten doen wat ze kunnen, maar een duurzame oplossing ligt in het voorkomen dat malafide bedrijven überhaupt hun activiteiten kunnen starten. Daarin is een cruciale rol weggelegd voor een aantal poortwachters. 

Oproep tot concrete maatregelen 
De Kamer van Koophandel en het notariaat (bij rechtspersonen) komen als eerste in contact met (malafide) ondernemers bij de oprichting van een onderneming. Om effectief te kunnen zijn in de aanpak van malafide ondernemingen, is het essentieel dat zij over het juiste instrumentarium beschikken.

Daarom roepen de burgemeesters van Amsterdam, Breda, Den Haag, Rotterdam en Utrecht op tot een aantal concrete maatregelen:

  1. Geef de Kamer van Koophandel meer mogelijkheden om malafide ondernemingen tegen te gaan, door het expliciteren van de weigeringsgronden in artikel 5 van het Handelsregisterbesluit en door het mogelijk te maken om signalen van malafide praktijken breder te delen met bestuursorganen;
  2. Verbreed het poortwachtersinstrumentarium voor notarissen, door het instellen van een registratiesysteem waarmee notarissen elkaar kunnen waarschuwen bij geweigerde diensten en een centraal aandeelhouderregister om beter inzicht te hebben in wie eigenaren zijn van een onderneming;
  3. Bestrijd crimineel misbruik van domicilieverlening door registratie van domicilieverleners, door een beperking op te leggen aan het aantal ondernemingen dat op een domicilieadres gevestigd mag zijn en door regelgeving omtrent de plichten van domicilieverleners.
  • Het volledige document lees je hier.