Campagne ‘Houd misdaad uit je buurt | Vreemd of Verdacht’ krijgt vervolg
Per 1 september is een nieuwe periode voor de door het ministerie van J&V en de politie geïnitieerde campagne ‘Houd misdaad uit je buurt | Vreemd of Verdacht’ van start gegaan. Deze campagne is een vervolg op de in januari dit jaar gestarte koepelcampagne. Het doel van de campagne is om bij Nederlanders de urgentie en de betrokkenheid bij de aanpak van ondermijnende criminaliteit te vergroten, te zorgen dat zij signalen herkennen en weten wat zij hier vervolgens mee kunnen doen.
Middelen
In de nieuwe campagneperiode wordt, naast de al bestaande tv-commercials, ook een nieuwe tv-commercial ingezet. Deze speelt zich af in de kantine van een school in een doorsnee buurt in Nederland. Doel is om zoveel mogelijk mensen aan te spreken en ook helder te maken dat de gevaren van ondermijnende criminaliteit overal de kop op kunnen steken. Ook zet de campagne zwaar in op online media, met zowel filmpjes als banners. Ook schoolposters en een speciale Snapchat lens maken onderdeel uit van de campagne. Om de jongerendoelgroep (12-18 jaar) te bereiken, is een onlinevideo gemaakt. Deze speelt zich af op een schoolfeest.
Looptijd
De betaalde (social) mediacampagne loopt van 1 september t/m 5 oktober. Daarnaast zet het ministerie zwaar in op de eigen (campagne) social media-kanalen. Middels een Always-on aanpak, een combinatie van organische en betaalde social media-inzet, is het de bedoeling tot het einde van het jaar zichtbaar te blijven.
Oproep
De campagne is een gezamenlijk initiatief van Politie, JenV, OM, RIEC’s, gemeenten en nog meer partners. Juist samen kunnen we veel aandacht en bereik voor onze belangrijke boodschap genereren. De oproep aan gemeenten en andere partijen is dan ook:
- Volg de social media-kanalen YouTube, Instagram, Facebook, LinkedIn
- Like, share en vooral repost de posts op deze kanalen. Deze zijn vanaf 1 september volop actief.
- Maak en plaats je eigen posts met behulp van de postergenerator en de overige zaken in de beschikbare toolkit. De middelengenerator komt op 29 augustus beschikbaar in de toolkit. De toolkit vind je op www.houdmisdaaduitjebuurt.nl onder campagnemiddelen. Jullie ontvangen nog een link naar de postergenerator.
- Waar je eigen uitingen onze campagne raken, plaats vooral de url naar de website ‘www.houdmisdaaduitjebuurt.nl’ en/of gebruik het logo van de campagne –zie het huisstijlhandboek in de toolkit.
Mochten jullie vragen of opmerkingen hebben, mail deze dan naar Campagne Ondermijning