Terugblik tiende Q-college, een innovatief spel en dromen met een oud-profvoetballer
Het alweer tiende Q-college is een feit. In deze nieuwsbrief een link naar de podcast en het onderzoeksrapport van Pieter Tops over jonge aanwas in de drugscriminaliteit. Ook lees je meer over een innovatief spel dat bijdraagt aan hogere ouderbetrokkenheid. En wat is jouw droom? Oud profvoetballer Imad Najah beantwoordde deze vraag aan groep 8 als onderdeel van het lesprogramma Kapot Sterk in het FC Utrecht stadion.
Pieter Tops spreekt op Q-college: Hoe ga je jonge aanwas in de drugscriminaliteit tegen?
Prof. dr. Pieter Tops, bijzonder hoogleraar Ondermijningsstudies aan de Universiteit van Leiden en Lector Politie en Openbaar Bestuur aan de Politieacademie, schreef er een rapport over. Tijdens het tiende Q-College op 24 mei in het Utrechtse stadskantoor sprak hij erover.
Tops: “Een sociale aanpak is nodig. Je hebt gedreven aanjagers nodig en bestuurlijke steun.” De hoogleraar besprak verschillende punten die belangrijk zijn voor een geslaagde aanpak: werk systemisch, begrijp de dynamieken op straat en ken de formele en informele netwerken. Tops; “Voor een noodzakelijk sociaal tegenwicht moet je gezamenlijk optrekken en – niet geheel onbelangrijk - voldoende uithoudingsvermogen hebben.”
Meer weten? Lees dan het hele rapport van Pieter Tops.
Benieuwd naar (een samenvatting van) het Q-college? Beluister dan de podcast
Innovatief bordspel helpt om ouderbetrokkenheid te vergroten
Derdejaars studenten Integrale Veiligheidskunde kregen de kans om voor het regioprogramma Straatwaarde(n) een innovatieve en duurzame interventie te ontwikkelen met als doel de ouderbetrokkenheid bij jongeren te vergroten. Ouders/verzorgers spelen een belangrijke rol bij het tegengaan van jonge aanwas in de (drugs)criminaliteit.
Julia Verstraaten: “Om dit doel te bereiken hebben wij het bordspel "Let The Game Begin" ontwikkeld. Een spel speciaal voor ouders/verzorgers en kinderen van 11 t/m 14 jaar oud. Ons onderzoek heeft uitgewezen dat ouderbetrokkenheid vergroot kan worden door aan de slag te gaan met vier elementen, namelijk 'interesse en aandacht', 'in gesprek gaan', 'grenzen stellen' en 'kennis'. Deze vier elementen zijn in het bordspel verwerkt. Het bordspel is niet alleen informatief, maar bevat ook leuke vragen en opdrachtkaartjes.”
De andere groep studenten bedacht een innovatieve virtual reality film die je meeneemt in verschillende alledaagse situaties met een kind. In de scenes zijn verschillende signalen van mogelijke betrokkenheid bij (drugs)criminaliteit zichtbaar. Het doel van deze film is dat ouders/verzorgers signalen herkennen en hierover het gesprek aangaan met hun kinderen.
Straatwaarde(n) onderzoekt doorontwikkeling
Jan van Wijck en Henk Goldsteen van het regioprogramma Straatwaarde(n) onderzoeken de mogelijkheden om de interventies door te ontwikkelen, zodat deze de bestaande aanpak kunnen versterken. Jan: “De vragen- en opdrachtkaartjes van het spel willen we verder uitwerken samen met onze partners, maar ook met scholen en ouders/verzorgers. Zo kunnen we het spel zo goed mogelijk laten aansluiten op de doelgroep om het gesprek tussen ouder en kind en binnen het gezin te stimuleren. De studenten blijven betrokken bij deze doorontwikkeling. Voor meer informatie kun je contact opnemen via straatwaarden@riec-mn.nl.
Wat is jouw droom?
Kapot Sterk bij FC Utrecht
Imad Najah, oud-voetballer, deelde zijn antwoord op deze vraag in een inspirerend verhaal met leerlingen van groep 8 tijdens de les van ‘Kapot Sterk’ in het stadion van FC Utrecht.
Kapot Sterk is een preventief lesprogramma voor groep 7 en 8. Meerdere scholen doen hier inmiddels aan mee. Het doel is om de weerbaarheid van kinderen te vergroten. De vijfde en tevens laatste les van Kapot Sterk gaat over dromen. De doelen die je daarvoor moet stellen, de offers die je moet brengen en de verleidingen die je moet weerstaan. Imad deelde tijdens deze les zijn persoonlijke verhaal over hoe hij in Overvecht is opgegroeid en het tot profvoetballer heeft geschopt.
In de andere vier lessen komen onder andere groepsdruk, (drugs)criminaliteit in de buurt en handhaving aan bod. Lokale partners, zoals de wijkagent, Halt (stichting), de officier van justitie en jongerenwerk verzorgen de lessen.