Themabijeenkomst over online onderzoek in het kader van de handhaving van de openbare orde
Aanleiding
Toenemende verwevenheid online – offline
Bij de handhaving van de openbare orde staan gemeenten steeds vaker voor een lastige opgave gesteld. De verwevenheid tussen de digitale en fysieke wereld wordt steeds groter. Zo kan een verstoring van de openbare orde in de fysieke wereld zijn oorsprong hebben in de digitale wereld. Om dergelijke incidenten voor te kunnen zijn, is er soms online onderzoek nodig.
Voor gemeenten is recent een nieuwe handreiking en een protocol verschenen hoe zij verantwoord online openbare-bronnenonderzoek kunnen doen om de openbare orde en veiligheid te bewaken of te herstellen. Niettemin blijken veel gemeenten onvoldoende op de hoogte en/of toegerust te zijn om hiermee in de praktijk aan de slag te kunnen gaan. Daarnaast bestaat er een grote behoefte om deze nuttige handreikingen te vertalen naar een daadwerkelijk verantwoorde en georganiseerde praktijk van online onderzoek. Er is meer nodig dan alleen een handreiking, zoveel is duidelijk.
Tegenover dit gebrek aan kennis en praktijkervaring zien we een groeiende omvang van casuïstiek waarbij in het online domein de aanzet wordt gegeven tot openbare-ordeverstoringen in de offline wereld, met als recent en buitengewoon ernstig voorbeeld de ongeregeldheden in Amsterdam rondom de wedstrijd Ajax-Maccabi Tel Aviv. Ook onze regio heeft voorbeelden, denk hierbij aan de Houtense kermisrellen in oktober 2022.
Subsidie City Deal
Bureau RVS ontvangt in het kader van de City Deal ‘Online aangejaagde ordeverstoringen' – via het CCV - subsidie voor de realisatie van een project gericht op de versterking van de kennispositie van gemeenten op het terrein van online onderzoek.
Voor dit project wordt samengewerkt met het expertiseconsortium Pro Facto (Christian Boxum) Hooghiemstra en partners (Thijs Drouen), en het lectoraat van NHL Stenden (Willem Bantema). Zij hebben juridische expertise over de nieuwe handreiking online onderzoek, maar ook over politiek-bestuurlijke vraagstukken die spelen rondom dit thema en tal van onderzoeken uitgevoerd op het terrein van ‘online aangejaagde ordeverstoringen’. Tevens is een samenwerking opgezet met de regio Oost-Nederland.
Opzet en doel van het project City Deal
Deze themabijeenkomst vormt de aftrap van het project dat m.b.v. de subsidie zal worden gerealiseerd. Dit project heeft de volgende doelen:
- Een hoger kennisniveau gemeenten en hun partners op het gebied van online onderzoek i.h.k.v. de handhaving van de openbare orde.
- Inzicht verkrijgen in de huidige uitvoeringspraktijk van gemeenten en hun partners bij de realisatie van online onderzoek bij uiteenlopende casuïstiek, met bijzondere aandacht voor het juridisch kader en het gebruik van online-onderzoekstools.
- Opleveren van een serie aanbevelingen voor ondersteuning van de uitvoeringspraktijk van gemeenten op het gebied online onderzoek, inclusief enkele bouwstenen voor de ontwikkeling van een online-onderzoekstool.
Tijdens de bijeenkomst worden de deelnemers meegenomen in de achtergrond en de gevolgen van de handreiking online onderzoek van het ministerie van BZK, aan de hand van de belangrijkste inzichten uit onderzoek en zal met de deelnemers worden gereflecteerd over de handelswijze van gemeenten, met behulp van diverse scenario’s en casuïstiek.
Een centrale plek in het project neemt de analyse van bestaande casuïstiek in. Hierbij gaan we samen met gemeenten en hun partners op zoek naar uiteenlopende casuïstiek in relatie tot het fenomeen online aangejaagde ordeverstoringen om tot een maximaal leereffect te komen. Hierbij denken we aan (niet uitputtend): demonstraties, betaald voetbal gerelateerde ordeverstoringen, ‘car meetings’/ straatraces, pedojagers, oud-en-nieuw-gerelateerde ordeverstoringen, kermissen, etc.
Tijdens de bijeenkomst willen we komen tot een inventarisatie en waar mogelijk een selectie van casuïstiek die tijdens het vervolg van het project onderwerp zal zijn van nadere analyse. De inhoud van het project en de wijze waarop gemeenten, politie en OM hierbij worden betrokken, wordt nader toegelicht tijdens de bijeenkomst.
Praktische informatie en aanmelden
· De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 13 februari, van 09.30 tot 12.30 uur. De inloop (met koffie/ thee) is vanaf 09.00 uur, het officiële programma start om 09.30 uur. Aansluitend, van 12.30 tot 13.00 uur, is er een netwerklunch. De locatie van deze bijeenkomst is het nieuwe trainingscentrum van de Veiligheidscoalitie Midden-Nederland dat ook op 13 februari in de middag officieel zal worden geopend. Adres: Uraniumweg 17B te Amersfoort.
· Doelgroep voor de bijeenkomst zijn medewerkers/ bestuurders van gemeenten, politie en OM in Midden-Nederland die zich bezighouden met openbare-ordevraagstukken en het thema maatschappelijke onrust. Voor wat betreft gemeenteambtenaren is deze bijeenkomst relevant voor OOV-adviseurs, juristen en data-analisten.
· Zoals hierboven beschreven neemt casuïstiek een centrale plek in binnen dit traject. Heb je de afgelopen 3 jaar te maken gehad met één of meerdere casussen waarbij online onderzoek is verricht, neem dan contact op met bureau RVS zodat we samen met de onderzoekers voorafgaand aan de bijeenkomst een inventarisatie kunnen maken. Uiteraard zijn we ook geïnteresseerd in actuele casuïstiek! De door jullie aangeleverde casuïstiek zal mogelijk onderwerp zijn van een verdiepende analyse in de loop van het traject.
· Wil je nog meer informatie over de bijeenkomst en/of heb je een relevante casus? Neem dan contact op met Paul van Beijnum (mail: paul.van.beijnum@rvs-mn.nl, tel 06 - 27 74 28 60) of Juliette Hamers (mail: juliette.hamers@rvs-mn.nl, tel 06 14 23 25 44).