Aanvullende toelichting gewijzigde wet Bibob beschikbaar
Op 1 oktober 2022 is de gewijzigde Wet Bibob (tweede tranche) in werking getreden. De wetswijziging leidt onder andere tot een verruiming van de mogelijkheden tot informatiedeling tussen het Landelijk Bureau Bibob (LBB) en bestuursorganen en tussen bestuursorganen onderling. Zo is nu een tipfunctie tussen bestuursorganen onderling ingesteld en zijn de mogelijkheden op het gebied van het eigen Bibob-onderzoek verruimd.
Aanvullende info beschikbaar op Kennisplatform Ondermijning
De Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC’s) hebben in samenwerking met het LBB, de Landsadvocaat en de Belastingdienst een aantal factsheets opgesteld met daarin een toelichting op en een uitwerking van een aantal wetswijzigingen die vooral de bestuursorganen raken. Ook is in samenwerking met de Belastingdienst een handreiking gemaakt voor het opvragen van fiscale gegevens door de bestuursorganen. Tevens is een aangepaste model-beleidsregel beschikbaar.
Alle genoemde documenten en factsheets zijn beschikbaar op het Kennisplatform Ondermijning. Zie daarvoor de pagina Wet Bibob. Heb je vragen over de gewijzigde wet Bibob? Neem dan contact op met Bibob-adviseur Vanessa Groeneveld.