Themabijeenkomst 13 februari: online onderzoek ihkv handhaving openbare orde
Handhaving van de openbare orde is voor gemeenten steeds vaker een lastige opgave. De verwevenheid tussen de digitale en fysieke wereld wordt steeds groter. Zo kan een verstoring van de openbare orde in de fysieke wereld zijn oorsprong hebben in de digitale wereld. Om dergelijke incidenten voor te kunnen zijn, is soms online onderzoek nodig. Daarom organiseert Bureau RVS namens de bestuurlijke werkgroep Maatschappelijke onrust op 13 februari een themabijeenkomst over online onderzoek i.h.k.v. de handhaving van de openbare orde. Je kunt je nu inschrijven voor deze bijeenkomst.
- Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven voor de themabijeenkomst.
Kennis op papier verdient ondersteuning met fysieke bijeenkomst
Onlangs zijn voor gemeenten een nieuwe handreiking en een protocol verschenen. Beide gaan in op de vraag hoe zij verantwoord online openbare bronnenonderzoek kunnen doen om de openbare orde en veiligheid te bewaken of te herstellen. Toch blijken veel gemeenten onvoldoende op de hoogte en/of toegerust te zijn om hiermee in de praktijk mee te kunnen werken. Daarnaast bestaat er grote behoefte om deze handreikingen te vertalen naar een daadwerkelijk verantwoorde en georganiseerde praktijk van online onderzoek. Dat er is meer nodig is dan alleen een handreiking is duidelijk. Om die reden zet Bureau RVS een subsidie in die zich moet richten op een project dat de kennispositie van gemeenten op het terrein van online onderzoek versterkt. Bureau RVS ontvangt deze subsidie -via het CCV- in het kader van de City Deal Online aangejaagde ordeverstoringen.
Bestaande casuïstiek staat centraal
Tijdens de bijeenkomst nemen we de deelnemers mee in de achtergrond en de gevolgen van de handreiking online onderzoek van het ministerie van BZK, aan de hand van de belangrijkste inzichten uit onderzoek en reflecteren we met de deelnemers op de handelswijze van gemeenten, met behulp van diverse scenario’s en casuïstiek. Analyse van bestaande casuïstiek in relatie tot het fenomeen online aangejaagde ordeverstoringen neemt een centrale plek in in het project. Denk hierbij aan (niet uitputtend): demonstraties, betaald voetbal gerelateerde ordeverstoringen, ‘car meetings’/ straatraces, pedojagers, oud-en-nieuw-gerelateerde ordeverstoringen, kermissen, etc.
Jouw input is waardevol
Tijdens de bijeenkomst willen we komen tot een inventarisatie en waar mogelijk een selectie van casuïstiek die tijdens het vervolg van het project onderwerp wordt van nadere analyse.
Heb jij de afgelopen 3 jaar te maken gehad met één of meerdere casussen waarbij online onderzoek is verricht? Neem dan contact op met Paul van Beijnum (mail: paul.van.beijnum@rvs-mn.nl, tel 06 - 27 74 28 60) of Juliette Hamers (mail: juliette.hamers@rvs-mn.nl, tel 06 14 23 25 44) zodat we samen met de onderzoekers voorafgaand aan de bijeenkomst een inventarisatie kunnen maken.