Pilot leerlingen groep 7-8 ‘Hackers de Baas’ afgerond

Pilot leerlingen groep 7-8 ‘Hackers de Baas’ afgerond

Om de digitale weerstand van kinderen te vergroten, is in het najaar van 2021een pilot gestart, bestaande uit drie lessen van Hackers de Baas. De pilot was in samenwerking met de Universiteit Twente en vond plaats onder 137 leerlingen op vier scholen in Veenendaal. In verband met o.a. corona hebben niet alle leerlingen het programma gevolgd maar uiteindelijk hebben 88 van hen het vijftien weken durende programma geheel doorlopen.

Drie thema’s staan centraal  

In het lesprogramma ‘Hackers de Baas’ staan drie thema’s centraal:

  1. Is het echt of nep?
  2. Hacken
  3. Baas over je gegevens


De thema’s hebben enige onderlinge overlap maar ook een sterke eigen focus. Het thema ‘echt of nep’ gaat in de vorm van een kwartetspel in op het verschil tussen echt of nep en hoe dit te herkennen. Denk aan phishing, fake news of Tikkie/Marktplaats fraude. Hacken gaat in op type hackers; wat ze kunnen en wat ze doen. Tijdens dit thema bereidden de scholieren een mini-presentatie voor. Het thema ‘baas over je gegevens’ gaat, aan de hand van een aantal dilemma’s, over hoe en waarom je je gegevens moet beschermen.

De lessen waren gerelateerd aan de Leerdoelen Digitale Geletterdheid, 21st Century Skills, Domein Curriculum 2021 en de SLO doelen. 


Onderzoeksresultaten en het vervolg
Na deelname aan de pilot bleken leerlingen beter in staat te zijn om onder andere phishing e-mails te herkennen. Ook bespreken leerlingen thuis vaker de online gevaren. Herhaling van de thema’s blijkt hierbij een belangrijke succesfactor. Gezien de positieve resultaten, is het streven het lesprogramma verder uit te rollen. Op basis van de onderzoeksresultaten gaan de betrokken partijen in gesprek hoe ze ‘Hackers de Baas’ verder kunnen verbeteren zodat meer scholen met het lesprogramma aan de slag kunnen


Interesse in Hackers de Baas in jouw gemeente?
Enthousiast geworden over Hackers de Baas en wil je dit ook inzetten in jouw gemeente? Bekijk de flyer of neem contact op met Linde van der Meer of Martijn Simons.