Succesvolle campagne 'rake woorden'

In de aanloop naar de week tegen mensenhandel is de campagne ‘Rake Woorden’ op verschillende kanalen van start gegaan. 

Rake woorden

Wat hebben jongeren nodig om uit de criminaliteit te komen? In de podcast 'Rake Woorden' vertellen jongeren openhartig over hun ervaringen én over de weg naar een beter leven. Fragmenten uit deze podcast vormden de basis voor de campagne. Met deze campagne laten we jongeren zien hoe belangrijk het is om je verhaal met iemand te delen. Want soms zit je er zó diep in dat je niet meer weet hoe je eruit komt of bij wie je terecht kunt.

Resultaten campagne

Uit de resultaten van de campagne blijkt dat deze aanpak effect had: jongeren herkenden zich in de verhalen en vonden de weg naar hulp. Via Snapchat, TikTok en Instagram is een grote groep bereikt. In totaal zijn 54 chats gevoerd met jongeren en naasten tijdens de campagneperiode.

Deze four-pager geeft inzicht in het bereik en de resultaten.

Blij met het bereik

Als RIEC Midden-Nederland zijn we blij met het bereik in onze regio. Ook Keerpunt is positief over de resultaten van de campagne. Wat opvalt in vergelijking met eerdere periodes, is dat de inhoud en kwaliteit van de chats verder toenemen. En zodra de campagne offline ging, liep het websiteverkeer flink terug, net als het aantal chatters. Daarom extra belangrijk om deze campagnes te blijven doen om jongeren te bereiken. Vooral Snapchat is een sterk kanaal om jongeren te bereiken, ook jongeren onder de 18 jaar. 

Samenwerking

De campagne is een samenwerking tussen Dealbreakers (RIEC Den Haag), Young Perspectives (YOPE), Keerpunt, RIEC Midden-Nederland samen met de gemeenten Almere, Amersfoort, Baarn, Blaricum, Bunschoten, De Bilt, Den Haag, Eemnes, Gooise Meren, Laren, Schiedam, Soest en Utrecht.