RIEC - Training voor toezichthouders gemeenten
Er is van alles te vinden over het toezicht op Wmo en Jeugdwet in wetteksten, toelichtingen en online op de site van VNG. Dat alles helpt om te begrijpen waar toezicht over gaat en wat erbij nodig is. Hoe je toezicht houdt en hoe toezicht effectief kan zijn in de context van jouw gemeente of samenwerking van gemeenten, is een puzzel die je zelf moet maken. Een deel van de puzzel heb je al, maar misschien vraag je je af of je goed op weg bent. Je kunt verschillende vragen hebben: passen de stukjes die je hebt gelegd wel echt? Is er een stukje dat je nog niet kende en misschien beter past? Ontbreekt er nog een stuk van de puzzel? Ben je nog op zoek naar de hoekjes en randen? Of heb jij het stukje waar anderen naar zochten?
Deze training biedt praktische puzzelstukjes over het hoe van het toezicht en hoe je zicht blijft houden op de hele puzzel. En wat doe je met je overzicht? Er zijn weinig mensen in de gemeente die jouw overzicht van de Wmo en Jeugdwet ook hebben.
Op dag één (woensdag 23 oktober) komen de puzzelstukjes voor toezicht en handhaving langs. Na twee weken is er een terugkomdagdeel (woensdag 6 november) waarin we met casuïstiek kijken hoe je die kunt aanpakken. In dat dagdeel kunnen ook onderwerpen langskomen die n.a.v. de cases belangrijk is om te behandelen of waar nog behoefte aan is als jullie dag één hebben laten bezinken.
Ben je toezichthouder WMO/Jeugdwet en Participatie bij een gemeente binnen RIEC-MN - schrijf je dan in!
Aandachtspunt: Aangezien er plek is voor 25 personen gaan we voor een zo’n groot mogelijke spreiding binnen de 38 gemeenten binnen de regio van het RIEC-MN. Bij meerdere aanmeldingen vanuit één gemeente zal er een keuze gemaakt moeten worden wie deelneemt.
Programma
1. Wat is toezicht en handhaving? Wat is de bedoeling van toezicht en handhaving? Wanneer kun je tevreden zijn en wie bepaalt dat?
- Positie van toezicht en handhaving Wmo en Jeugdwet in de gemeentelijke organisatie
- Activiteiten van toezicht en handhaving Wmo en Jeugdwet (n.a.v. hoofdactiviteiten screening – in afstemming met de specifieke training op dit onderwerp- , preventief onderzoek en signaalonderzoek)
- Wanneer is het toezicht gelukt?
- Alleen rechtmatigheid of ook doelmatigheid en kwaliteit?
2. Wmo en Jeugdwet
- Wat is de bedoeling van deze wetten?
- Hoe komt toezicht en handhaving aan bod in de beide wetten?
- Wat zijn de overeenkomsten en verschillen en wat betekent dat voor het toezicht?
3. Keuzes in toezicht en handhaving. Om resultaat te behalen moet je keuzen maken en prioriteiten stellen. Ook heb je anderen nodig om het verschil te maken, zowel binnen je eigen gemeenten als bij andere gemeenten.
- Hoe doe je je werk effectief?
- Wie heb je daarbij nodig?
- Risico’s en prioriteiten bepalen
4. Basics voor toezicht en handhaving. Wat moet er ingeregeld zijn?
- Inzicht en overzicht. Is de data beschikbaar en betrouwbaar?
- Samenspel met contractmanagement. Hoe zijn de taken verdeeld? Formeel houdt de contractmanager toezicht op de contractafspraken. Contractafspraken hebben echter een grote invloed op de mogelijkheden van toezicht en handhaving. Hoe zorg je ervoor dat je invloed hebt? Hoe werk je samen met contractmanagement?
- Samenspel met beleid. Het inkoopbeleid en inhoudelijk beleid, al dan niet ingegeven door de Wmo en Jeugdwet, bepalen wat hulp en zorg is. Waarnemingen van toezicht en handhaving kunnen helpen bij het bepalen van beleid dat de bedoeling van de Wmo en Jw bediend.
- Rol van management, directie en bestuur. Wanneer betrek je wie?
- Wat als je zaken tegenkomt die buiten de rechtsgrond van het Wmo en Jeugdwet toezicht vallen
- Wat als je zaken tegenkomt die verder reiken dan het Wmo en Jeugdwet toezicht of om andere inzet vragen?
- Hoe hou je het werk veilig voor jezelf?
Terugkomdagdeel
5. Casuïstiek behandelen en onderwerpen waar deelnemers behoefte aan hebben.