Op welke manier social media de verkiezingen beïnvloedt

- Digitale Veiligheid -
Deze nieuwsbrief besteden we aandacht aan de afgelopen verkiezingen. We gaan in op de invloed van sociale media op de campagnes, de dreiging van deepfake video’s én hoe ondernemers zichzelf weerbaarder kunnen maken tegen cybercriminelen.


De verkiezingscampagnes zijn nog nooit zo digitaal geweest, mede door het coronavirus. Maar wat betekent dit voor het stemgedrag van mensen? Grote techbedrijven zoals Facebook, YouTube en Instagram bepalen wat jij te zien krijgt. Hoe wordt het publieke debat op sociale media gemanipuleerd?

Pointer deed hier onderzoek naar en maakte twee afleveringen. Bekijk ze en leer meer over de online campagne van nu.


Een korte cursus manipulatie
Hoe sturen de techgiganten datgene wat jij en ik zien en lezen. Bits of Freedom zocht het uit en maakt er een korte cursus manipulatie van. Het is een leerzame en laagdrempelige tool die je ogen opent voor de macht van de techgiganten. Kijk en vorm zelf je mening erover. Je kunt de korte cursus hier volgen.


Echt of nep; de dreiging van deepfakes
We kennen ze allemaal wel. De gemanipuleerde filmpjes waarin iemand wat zegt wat hij nooit gezegd heeft. Grappig soms, maar het kan ook gevaarlijk zijn. Want wat als politici tijdens de verkiezingscampagnes woorden in de mond gemonteerd worden die ze nooit gezegd hebben? Dan kan dat vrije en eerlijke verkiezingen in de weg staan.

In de podcast Focus & Wetenschap van Radio 1 neemt Hoogleraar Computerbeveiliging je mee in de wereld achter deepfakes. Luister de podcast hier .


De Ondernemer Draait Door op 22 maart
Om ondernemers weerbaarder te maken tegen cybercriminelen en handvatten te geven voor wanneer het toch mis gaat, wordt op 22 maart van 19.30h tot 20.30h de cybertalkshow De Ondernemer Draait Door georganiseerd.

Aan tafel zitten ondernemers en collega’s van politie en OM Midden-Nederland. Naast de focus op het fenomeen zelf en hoe ondernemers zichzelf beter kunnen beveiligen, wordt ook aandacht besteed aan wat ondernemers kunnen doen als het dan toch mis gaat. Vertelt uit eigen ervaringen van ondernemers zelf. Het zou mooi zijn als zoveel mogelijk ondernemers in MNL aansluiten om hiervan te leren. Het persbericht en de uitnodiging kan hiervoor gebruikt worden.

Heb je vragen? Neem contact op met Linde van der Meer.